Thuis doen: knutsel je eigen GIF expo

Lekker thuis aan de slag met het knutselen van spinnen, kikkers, slangen, andere giftige dieren en misschien een paar giftige paddenstoelen. Op deze pagina zijn allerlei leuke tips te vinden over hoe je je eigen GIF expo kunt knutselen. Vergeet ook niet een terrarium te maken, want het zijn gevaarlijke dieren die niet zo maar rond mogen kruipen!

We zijn heel benieuwd naar jullie kunstwerken. Stuur een foto naar info@natuurmuseumfryslan.nl of plaats het op  facebook.com/natuurmuseumfryslan.

En weet je wat nou zo leuk is? Breng je terrarium met gifdieren naar het museum, dan gaan wij die tentoonstellen. Wel van te voren even per telefoon een afspraak maken, zodat we weten dat je komt!

*NEW Giftige Paddenstoelen
Leuk om te knutselen in de herfstvakantie! Maar weet jij al welke paddenstoel de meest giftige is in Nederland? Misschien kun je deze namaken van verschillende materialen. Bekijk onder de volgende link leuke paddenstoelen knutsels.

Paddenstoelen knutselen

Terrarium
Je hebt nu al een heleboel dieren gemaakt voor je eigen GIF expo, maar het zijn hele gevaarlijke dieren die niet zo maar rond mogen kruipen. Vandaar dat we deze keer tips geven om een terrarium te knutselen, bijvoorbeeld van een schoenendoos. Bedenk van te voren in welke omgeving jouw dieren leven. Is dat een tropisch regenwoud met veel planten of juist een woestijnachtige omgeving met rotsen en zand?

Terrarium knutselen

Gilamonster
We hebben er lang naar moeten zoeken: knutsels van het gilamonster zijn moeilijk te vinden. En dat is eigenlijk ook niet zo vreemd: als je GIF niet hebt bezocht heb je waarschijnlijk nog nooit van dit dier gehoord. Het gilamonster is heel bijzonder: hij ziet er schattig uit, maar is toch heel giftig en gevaarlijk. Zijn gif is echter ook heel nuttig: het wordt gebruikt voor medicijnen tegen diabetes.

Gilamonster knutselen

Duizendpoten

Je GIF expo is natuurlijk niet compleet zonder een paar duizendpoten. Hier vind je een paar ideeen om ze te maken, enne… het hoeven niet echt duizend pootjes te zijn hoor! Afhankelijk van de soort heeft hij er 30 tot 380. Succes!

Duizendpoten knutselen

Pijlgifkikkers
In de expo GIF zijn prachtige pijlgifkikkers te zien. Ze zijn felgeel van kleur en anderen zijn juist helemaal blauw. De aarbeikikker is rood van kleur en de schilderskikker ziet eruit als het palet van een schilder: geel met blauw en zwart. Bij het knutselen van je eigen kikkers kun je het dus zo bont maken als je wilt!

Kikkers knutselen

Spinnen

Harige poten, een spinnenweb knippen: een spin is een leuk onderwerp om te maken. Belangrijk om te weten is dat een spin altijd acht pootjes heeft (het is dan ook geen insect want die heeft er zes, tel maar eens als je een kever of lieveheersbeestje in je tuin ziet). Verder heeft een spin acht oogjes. Acht? Echt waar! Je zou verwachten dat een spin supergoed kan zien, maar dat is niet zo. Ze weten dat ze een prooi hebben gevangen door de trillingen van hun web.

Spinnen knutselen

Slangen

Slangen zijn met hun langgerekte lichaam als een tuinslang niet moeilijk om te maken. Wat wel heel knap is hoe een slang zich met dat lichaam kan voortbewegen. Ze kunnen over zand en door het gras, in het water en sommigen kunnen zelf hoog in een boom komen. Bovendien eten ze hun prooi met een grote hap op zonder hulp van armen en handen. Probeer het maar eens, dat valt lang niet mee!

Slangen knutselen