Al 10.000 bezoekers voor GIF

februari 2020

De expositie GIF in het Natuurmuseum Fryslân wordt druk bezocht. In deze tentoonstelling zijn een heleboel levende giftige dieren te zien. Heel wat anders dus dan wat je normaal van een natuurmuseum zou verwachten. Binnen twee weken stond de teller al op 10.000 bezoekers.

Vrijdag 28 februari keek de familie Huizing/Hoving wel even op toen ze bij de ingang persoonlijk welkom werden geheten door directeur Tom van Slooten.  De komst van 10.000e bezoeker werd gevierd met gratis entree, bloemen en cadeautjes uit de GIFt-shop. Mevrouw Huizing uit het Drentse Zuidwolde was een dagje op stap met haar twee dochters, ook uit Zuidwolde en uit Zeist, en met de kleinkinderen Saar en Krijn.

In de afgelopen twee weken was het grote drukte bij het Natuurmuseum. Vooral in de week dat het Noorden van het land vakantie had, stonden er lange rijen voor de deur. Ruim 1500 bezoekers per dag was eerder regel dan uitzondering. Afgelopen week hadden het Midden en Zuiden voorjaarsvakantie en konden mensen elders uit het land de tentoonstelling bekijken. Ook bezochten veel mensen uit België het Natuurmuseum.

In de tentoonstelling GIF zijn levende giftige slangen, spinnen, kikkers en schorpioenen te zien. Eén grote zaal en drie tenten herbergen fraai ingerichte terraria met dieren. Daarnaast er is er het lab, waar vooral jonge slangen zijn te zien. Omdat het hier om levende dieren gaat, is er steeds weer iets nieuws te zien. Waar de ene slang rustig rond een tak gedrapeerd ligt, is een ander juist in beweging. Kijk je een kwartiertje later weer, dan kan het zo maar andersom zijn. Je weet nooit wat er gebeurt. Er zijn dan ook mensen die al voor de tweede of zelfs derde keer langs zijn geweest.

Vanwege de drukte in de eerste weken is de officiële opening uitgesteld naar een later moment, namelijk zondag 1 maart.  De opening zal verricht worden door Sterrin Smalbrugge. Sterrin bestudeert als ecologe en herpetologe reptielen over de hele wereld. Ze presenteerde De Grote Reptielenshow en schreef voor kinderen Het Grote Reptielen Boek. Ze is tevens columniste bij National Geographic Junior. Tijdens de opening vertelt ze over de mogelijkheden die gif ons biedt en deelt ze persoonlijke verhalen over haar ervaringen met reptielen wereldwijd.

GIF is te zien tot en met 3 januari 2021. Rond GIF is een uitgebreid programma met lezingen, excursies en andere activiteiten. Meer informatie hierover is te vinden op www.natuurmuseumfryslan.nl. Voor GIF werkt het Natuurmuseum samen met Naturalis Biodiversity Center in Leiden en het Spaanse bedrijf Grupo Atrox die de dieren en hun verzorger ter beschikking stelt.