Collectie Ad Cameron naar Natuurmuseum Fryslân

Natuurmuseum Fryslân in Leeuwarden kreeg deze week een grote schenking met werken van natuurillustrator Ad Cameron. Oud-directeuren Harry Wijnandts en Gerk Koopmans overhandigden namens Cameron de ruim 900 prenten en 40 schetsboeken aan de huidige directeur Froukje Hernamdt. Cameron heeft daarmee zijn complete collectie aan het museum overgedragen.

Het Natuurmuseum had al zo’n 200 werken van Cameron in bezit. Deze waren rond 2003 met bijdrage van de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting verworven. Bij deze aankoop was afgesproken dat Camerons collectie na zijn dood naar het museum zou gaan. Dat moment is naar voren gehaald nu de natuurillustrator vanwege gezondheidsproblemen in een verpleegtehuis opgenomen is in zijn Franse woonplaats Montmorillon.

Ad Cameron (1939) was natuurillustrator en staat bekend als één van de beste vogeltekenaars ter wereld. Een echte Cameron is vaak een aquarel en kenmerkt zich door aandacht voor de kleinste details. Zijn interesse in de natuur omschreef hij zelf als: ‘alles wat groeit en bloeit en ons steeds weer boeit’. Soms prachtig en uitbundig, de andere keer sober en ingetogen. Het tekenen van vogels was zijn specialiteit, vooral uilen en wadvogels. Haarfijn werden ze weergegeven. In aantekenboekjes hield hij vogelobservaties bij, een kostbaar naslagwerk om vogels anatomisch goed weer te geven. Als een ransuil tien slagpennen heeft, dan schilderde hij er ook tien en geen negen of twaalf.

Cameron werd in Vlissingen geboren en was zijn hele leven in de natuur geïnteresseerd. Zijn opleiding volgde hij aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij kreeg les van Paul Citroen, Herman Berserik en Ko Westerink. Daarna ging hij naar de Vrije Academie. Hier leerde hij andere werkmethodes en werd zijn werk ook vrijer. Na de theorie ging hij in de praktijk aan de slag bij een reclamebureau in Rotterdam, waar hij Rien Poortvliet opvolgde. Hier leerde hij vooral snel te tekenen en trucjes te gebruiken.

Het vrije leven trok en Cameron ging met zijn vrouw vier maanden lang per Autobianci Europa verkennen. Onderweg tekende hij alles wat los en vast zat; planten in Turkije, vogels in Griekenland. Het resulteerde in zijn eerste boek De wereld van de vogels, in 1975 uitgegeven door Elsevier.

In 1970, na zijn terugkeer, ging Cameron verder als freelance illustrator. Hij kocht klein huisje aan de zeedijk in Wierum, dichtbij het door hem zo geliefde wad. Opdrachten kreeg hij van diverse dagbladen als de Nieuwe Rotterdamse Courant en de Telegraaf. Zijn werk was geregeld te zien in tijdschriften als Friesland Post, Margriet en Grasduinen. Ook werkte hij voor natuurorganisaties als de Vogelbescherming en Natuurbehoud.

Hij illustreerde een twintigtal natuurboeken voor verschillende uitgevers zoals Wolters-Noordhoff en Malmberg. Titels zijn Wereld van de Vogels, Wereld van het Wad, Ontdek Nederland, Koeboek en Fjildgong. Hij werke mee aan buitenlandse uitgaven zoals Owls of the Northern Hemisphere (in 1989 uitgeroepen tot beste vogelboek van dat jaar), Birdlife en Birdfamilies of the World. Er zijn ansichtkaarten, posters en kalenders gemaakt waaronder de Uilenkalender, Waddenkalender, Waddeneilandenkalender en Rivierengebiedkalender.

Hij reisde voor zijn werk naar de Pyreneeën, Kreta en Corsica, maar ook naar Zuid-Afrika en de Himalaya. Na zijn pensioen ging hij in Frankrijk wonen. Tentoonstellingen waren er van Ameland en Schiermonnikoog tot aan Slot Zeist en het Larense Singermuseum. Ook in het Natuurmuseum Fryslân is zijn werk eerder te bewonderen geweest.

De schenking van de werken van Ad Cameron is een waardevolle aanvulling op de natuurhistorische prentencollectie van het museum. De nieuw verworven werken zullen in de komende jaren in een expositie te zien zijn.

keyboard_arrow_up